Tycho Kockelkorn heeft vorig jaar zijn master Structural Engineering aan de TU Delft met als specialisaties Mechanica en Dynamica van constructies afgerond. Sinds afgelopen november werkt Tycho bij Horvat & Partners. In dit interview vertelt hij waarom hij voor Horvat heeft gekozen en hoe hij de eerste negen maanden heeft ervaren.
Tijdens het schrijven van mijn scriptie was ik koffie aan het drinken op Civiel met een paar vrienden die het over Horvat hadden. Ik wist toen nog niet zo goed wat ik na mijn studie wilde, maar vond Horvat erg interessant klinken. Ik heb daarna op de Civiele Bedrijvendagen kennis gemaakt met Orson en Maartje. Dit klikte goed en maakte me enthousiast. Ik ben toen bij Horvat op kantoor langs geweest voor een kopje koffie, waarna ik besloot te solliciteren. Een gesprek en een case later had ik opeens een baan!
Horvat sprak mij aan vanwege de combinatie tussen de technisch inhoudelijke projecten en al het andere dat bij civiele projecten komt kijken. Ik vind civiele techniek heel leuk, maar wilde geen constructeur worden. Horvat biedt een combinatie tussen onder andere techniek, organisatie, beheersing en financiën van civiele projecten die perfect bij mij past. Daarnaast zijn er weinig bedrijven waarbij je aan zoveel verschillende grote civiele projecten en programma’s kunt werken.
Ik ben junior adviseur bij Horvat. In deze rol werk ik aan verschillende projecten in een team van collega’s. Projecten bij Horvat duren gemiddeld zo’n twee maanden en ik heb er meestal ongeveer drie tegelijkertijd lopen. Dit resulteert in afwisselend werk waarbij je al snel een indruk krijgt van een groot deel van de civiele sector in Nederland: ik heb in mijn eerste maanden bij Horvat projecten uitgevoerd over onder andere het programma KRW voor Rijkswaterstaat, het systeem van werkplekbeveiliging voor ProRail, het programma Aanpak Wegtunnels Amsterdam voor de gemeente Amsterdam en het Hoogwaterbeschermingsprogramma.
Wat werken bij Horvat uniek maakt, is dat je naast je eigen functie ook een kantoortaak vervult. Omdat we een klein bedrijf zijn, verdelen we deze taken onder alle adviseurs. Zo worden taken voor bijvoorbeeld HR of financieel management door collega’s uitgevoerd. Zelf vervul ik twee van dit door extra taken: ik beheer de IT op kantoor en, niet onbelangrijk, organiseer de borrels en uitjes.
Door die grote verscheidenheid aan projecten en taken is elke week weer anders. Sommige weken zijn gevuld met het analyseren van een probleem of het schrijven van een rapport. Andere weken interviewen we klanten of werken we in werksessie samen de klant om een probleem uit te diepen of op te lossen. Veel van deze werkzaamheden doen we op ons kantoor aan de Oude Delft, maar nog leuker vind ik het dat we regelmatig naar het kantoor van een klant gaan voor een overleg.
Na een paar weken werken bij Horvat, merkte ik al dat ik hier enorm veel ga leren. Je werkt altijd nauw samen met een ervaren collega, waardoor je snel wordt meegenomen in de complexe uitdagingen van grote projecten. Zij geven je ook al snel veel verantwoordelijkheid, waardoor je ook als junior al snel echt iets bijdraagt. Op die manier leer ik door het doen van projecten erg veel. Naast het projectwerk heb ik ook een coach (een van de adviseurs), waarmee ik regelmatig praat over mijn persoonlijke ontwikkeling. Hiervoor krijg je veel ruimte: ik heb inmiddels een presentatie-, Excel- en bhv-cursus gedaan. En in het najaar staat een auditcursus op de planning.
Horvat is een bedrijf van gedreven en betrokken mensen die ik snel goed heb leren kennen. De sfeer op kantoor is altijd goed (zeker tijdens lunches en borrels). Daardoor ga ik met veel plezier naar kantoor!