De Lelylijn is een ambitieus treinproject in Nederland dat het noorden sneller moet verbinden met de Randstad, en loopt van Groningen naar Lelystad of Alkmaar. Deze nieuwe verbinding gaat niet alleen reistijden verkorten, maar ook de economische groei en aantrekkelijkheid van het noorden stimuleren voor zowel bewoners als bedrijven.
Het projectbureau Lelylijn heeft in dit MIRT-onderzoek voor het tracé van de Lelylijn drie basisalternatieven opgesteld en deze door een ingenieursbureau laten ramen. Horvat & Partners heeft op twee van de drie ramingen een review uitgevoerd met als doel de betrouwbaarheid van de ramingen te beoordelen en te verbeteren.
We hebben de ramingen hiervoor op vier onderwerpen beoordeeld:
1. de compleetheid van de raming en aansluiting op het ontwerp;
2. de gebruikte systematiek voor het ramen;
3. de eenheidsprijzen en opslagen;
4. de risicovoorziening en onzekerheid.
Zeker dit vierde onderwerp is cruciaal omdat het project zich nog in een vroege fase bevindt, er veel stakeholders bij betrokken zijn en er nog veel onzeker is over het tracé en de scope van het project. Ons werk heeft bijgedragen aan ramingen die de ingeschatte kosten en onzekerheden beter weerspiegelen. Dit heeft mede bijgedragen aan de uiteindelijke ramingen, waarbij de raming van het voorkeursalternatief ongeveer 10 miljard euro hoger is uitgevallen dan het budget dat het kabinet had gereserveerd.
Lees er hier meer over in de kamerbrief die de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer heeft verstuurd.